Poja areng
rõõmustab
Tekst: Maria Lepmaa
Ilmunud ajakirjas Eesti Naine jaanuar 2018
Anneli Eieri (44) poeg
Andre (17) on liitpuudega
laps, kõne- ja vaimse
häirega autist. Diagnoos
pandi poisile 2008. aastal.
3AASTASELT
EI RÄÄKINUD
Ema Anneli meenutab: “Kuni
3. eluaastani ei rääkinud Andre
ühtegi sõna, ta väljendas end enamasti
lüües. Oli näha, et laps on
teistmoodi, aga mõtlesin, et poisslapsed
ongi hilisema arenguga.
Lasteaias käis ta 3–8aastasena logopeedilises
rühmas. Kõne oli väga
kehv, ta peaaegu ei rääkinudki. Kui
poiss läks esimesse klassi, hakkas
välja paistma, et midagi on ikka
viltu. Üks tuttav soovitas ta uuringutele
viia ja Viljandis uuritigi teda
2 nädalat. Seal ilmneski, et tal on
autism, millest mul polnud aimugi.
Andre oli selleks ajaks 8aastane.”
Pärast uuringut leidis vallavalitsus
raha ja kool pedagoogi, et
Andre saaks õppida lihtsustatud
õppekava järgi. “Algul rakendati
seda eesti keeles ja matemaatikas.
Alates 3. klassist loodi väikeklass,
kus hakati kõikides ainetes lihtsustatud
õppekava järgi õppima. Selleks
ajaks oli tekkinud kolm õpilast, kes
niisugust õppekava vajasid. Kõike
seda võimaldas lastele väike Juurikaru
põhikool Vändra vallas!
Kevadel lõpetas Andre 9. klassi.”
INFO INTERNETIST
Anneli ütleb, et autismi kohta uuris
ta põhiliselt internetist, aga sai
infot ka õpetajatelt. “Kooliga oli
meil väga hea koostöö. Kaks aastat
tagasi läbisin ise tegevusjuhendajate
koolituse. Õppisin aasta Tallinnas Tervise Arengu Instituudis.
Kool andis arusaama, mida autism
endast tegelikult kujutab ja kuidas
sellega toime tulla. Tegevusjuhendaja
on inimene, kes tegeleb erivajadusega, sh vaimupuudega
(k.a autistid) inimestega, õppisime
nende juhendamist ja hoolekannet.
Saime teadmisi liitpuude olemusest
ja diagnoosidest ning teraapilistest
tegevustest.”
Pool aastat enne Andre kooliminekut
ja diagnoosi panekut jäi
Anneli töötuks ning oli viis aastat
kodune. “Olin 24/7 poja päralt. Enam
polnudki võimalik lapse kõrvalt
tööle minna. Kui koolis midagi juhtus
– vahel laps väsis, ei olnud võimeline
enam kaasa töötama –, tuli
talle kohe kooli järele sõita. Kui ta
oli magama läinud, ei julgenud ma
teda üksi koju jätta, sest kui poiss
ärkas, võis ta toast välja minna.”
Praegu käib Anneli neljandat
aastat tööl. “Pean kogu aeg lapsega
arvestama. Õnneks arenes Andre
päris hästi ning sai lõpuks juba
ise bussiga kooli minna ja koju
tulla. Bussijaama tuli teda ikkagi
saata. Kui tunde oli rohkem ja ta lõunasele bussile ei jõudnud, pidin
talle ise järele minema, sest autistile
omaselt keeldus ta teiste bussidega
sõitmast. Olid üksnes kindlad
bussid, millega ta nõustus sõitma.
Tänavu sügisest hakkas Andre
käima Vana-Vigala tehnika- ja
teeninduskoolis. Sõidutan teda
esmaspäeviti kooli ja reedeti koju.”
IGAPÄEVANE
SUUNAMINE
“Kuna poiss ei tunne kella, pean
järjepidevalt meelde tuletama
pesema, magama ja hommikuti
bussi peale minekut, õhtupoolikul
õppetükkide tegemist. Lisaks soovib
Andre pidevalt süüa, keelan seda,
kuna tean, et tal on kõht täis. Ise
ta ei suuda lõpetada, vaid sööks
muudkui edasi. Kõike seda on
tulnud teha päevade, kuude ja
aastate viisi. Pidevalt on vaja
õpetada, suunata ja juhendada:
näiteks et kui toast välja minna, on vaja uks lukustada, või kui on
külmad ilmad, peab soojemad
riided selga panema. Talvel, kui
Andre jalad on punased, on need
ilmselt külmunud, kuid ta ise seda
ei tunne. Kui õues on pimedaks
läinud, peab talle meenutama
tuppa tulemist – ise ta seda ei taipa.
Kui poeg hommikuti bussi peale
läks, oli vaja enne meelde tuletada,
et bussijuhile peab piletit
näitama.”
Anneli räägib, et rasketel hetkedel
aitavad teda positiivne mõtlemine
ja ellusuhtumine ning lapse
pisimadki edusammud. “Poja areng
valmistab mulle tohutut rõõmu.
Olgugi et vahel väljendub see kas
või ühes väikeses sõnas, tean
emana, et see näitab arengut. Kui
oma tuttavatele lapse edusammudest
räägin, ei kipu nad eriti
mõistma, kuna ei tea, mida tähendab
kasvatada autisti. Tegelikult
jäädakse seesuguses olukorras
oma lapsega üsna üksi.”
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar
Märkus: kommentaare saab postitada vaid blogi liige.